Elke maand zetten we een Vlaamse leerkracht aardrijkskunde in de kijker. We nemen van hem/haar een interview af aan de hand van onze vragenlijst.  Het interview vindt zijn weg naar de VLA-krant en de VLA-website.

Dit keer legden we onze vragen voor aan Klaartje Demeulenaere, leerkracht Berkenboom Humaniora Sint-Niklaas

 

Je coördinaten?  Waar geeft je les?  Aan welke graad?  Hoelang sta je reeds in het onderwijs? Waarom geef je graag les?  Waarom is je werkplek zo’n speciale plaats?

Momenteel geef ik les aan de derde graad ASO in de Berkenboom Humaniora.  In sept 2000 ben ik gestart aan het KADeurne, soms gaf ik daar aardrijkskunde  aan 2,3,4,5 en 6 of soms werden mijn uren aangevuld met bio, chemie en NW. Ook gaf ik al enkele keren les als vervanging aan HOGent en AP Antwerpen. Ik geef graag les omdat aardrijkskunde een allesomvattend vak is met heel veel dagdagelijkse en wereldse onderwerpen. Vaak weten de leerlingen er wel iets van maar blijft de kennis heel oppervlakkig. Het is dan leuk om er dieper op in te gaan en ze nog meer bij te leren. Aardrijkskundelokalen zijn meestal speciaal, ze ademen gewoon aardrijkskunde uit. Kaarten, gesteenten, atlassen, foto’s, krantenartikels aan de muur,…je kan gewoon niet verstoppen welk vak er gegeven wordt.                                    

Waarom geef je graag les? Hoe geef jij je lessen? Hoe maak jij gebruik van de didactische principes? Welke werkvormen gebruik jij overwegend? Welke excursies organiseer jij?  Heb jij een vaklokaal? Zo ja, hoe heb je dat ingericht?

Ik geef graag les omdat ik graag zaken uitleg en graag dingen weet. Aardrijkskunde is een allesomvattend vak met heel veel dagdagelijkse en wereldse onderwerpen. Vaak weten de leerlingen er wel iets van maar blijft de kennis heel oppervlakkig. Het is dan leuk om er dieper op in te gaan en ze nog meer bij te leren. Aardrijkskundelokalen zijn meestal speciaal, ze ademen gewoon aardrijkskunde uit. Kaarten, gesteenten, atlassen, foto’s, krantenartikels aan de muur,…je kan gewoon niet verstoppen welk vak er gegeven wordt. De voorbije maanden gaf ik deels online en deels echte lessen. De online lessen waren soms filmpjes, soms combinatie theorie /opdracht of zelfstandig opzoekwerk. Jammer genoeg zag je de lln met maar 1uur aardrijkskunde soms maar 1 keer per maand waardoor het voor sommige leerlingen wel heel moeilijk werd om zich nog te concentreren en in te zetten. Voor corona gaf ik les in het KAD met het smartboard. Momenteel in BB met Powerpoints. De lessen bevatten het bespreken van figuren, filmpjes, krantenartikels afwisselend met theorie en klasopdrachten. Bij de wetenschappers ( 2u aardr) kan je natuurlijk meer afwisseling brengen dan bij de 1uurs. Dat vind ik soms wel jammer. Excursies die ik geef zijn vooral fietstochten doorheen het cuestalandschap te Tielrode, gecombineerd met ruimtelijke ordening.

Hoe kijk jij als leerkracht naar het vak aardrijkskunde? Welke veranderingen zou jij doorvoeren mocht je vrije keuze hebben en over alle middelen beschikken? 

Het vak aardrijkskunde wordt nog te vaak gezien als eens vak op zichzelf en niet als een echte wetenschap. Terwijl er zoveel recente en wereldwijde problemen zijn die puur aardrijkskunde zijn en gewoon niet weg te denken zijn in de huidige maatschappij. Ik zou zeker geen aardrijkskunde uren laten vallen of laten opslorpen door projecturen of dergelijke. Het liefst van al zou ik willen dat aardrijkskunde  een 2uursvak wordt voor aan alle richtingen, maar dat is een droom vrees ik.

Waarom ben jij lid geworden van de VLA? Hoe ondersteunt de VLA jou als leerkracht aardrijkskunde?  Waarop zou VLA nog veel meer moeten inzetten?

Door naar het congres van de wetenschappen te gaan. Ik ben blij dat men sinds enkele jaren ook aardrijkskundige workshops heeft zodat we er een jaarlijks uitstapje van de wetenschappers van KAD van kunnen maken.

Bepaalt het lesvak je vakantiebestemming? Welke vakantieplaats zou je aanraden aan collega’s en waarom?

Wat wil je nog kwijt aan je vakcollega’s in Vlaanderen?

Ik ga heel graag op reis. De mensen die me kennen weten dan ook dat ik niet veel thuis ben ( en dit de voorbije maanden heel hard heb gemist). Als het zonnetje schijnt, stappen we meestal in de auto richting zee. Vooral de natuur en grote weidse stranden in Zeeland kunnen me wel bekoren. De voorbij zomers verbleven we telkens een maand in de Camargue. Ik ben daar verliefd geworden op de prachtige salines, de sauvage Camargue, de prachtige zonsondergangen en de supermooie sterrenhemel, het strand en natuurlijk de gezellige Franse stadjes. Frankrijk vind ik de beste plaats voor een vakantie met kinderen. Maar mijn grote liefde blijft wel Santorini. Ik heb daar samen met mijn vriendin Ilse mijn thesis gemaakt over de invloed van het toerisme op het fysisch milieu. Als mijn kids iets groter zijn, wil daar zeker nog eens naar toe om te zien hoe de invloed van het toerisme er momenteel is. Volgens mij is daar al veel veranderd. 

 

Ik wens mijn vakcollega’s het allerbeste in het komend schooljaar, hopelijk wordt het terug een normaal schooljaar waardoor we terug normaal kunnen lesgeven en onze passie kunnen overbrengen aan de vele tieners!

 

Enkele foto’s:

Afbeelding met kaart</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met tekst, kleding, persoon</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Afbeelding met kleding, persoon, binnen, masker</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving