Leerkracht in de kijker!

Elke maand zetten we een Vlaamse leerkracht aardrijkskunde in de kijker. We nemen van hem/haar een interview af aan de hand van onze vragenlijst.  Het interview vindt zijn weg naar de VLA-krant en -website. Dit keer trokken we naar Genk en overvielen we er de jonge leerkracht aardrijkskunde Thibo Joris met een uitgebreide vragenlijst.  

Je coördinaten?  Waar geeft je les?  Aan welke graad?  Hoelang sta je reeds in het onderwijs? Waarom geef je graag les?  Waarom is je werkplek zo’n speciale plaats?

Bijna direct na mijn afstuderen als leerkracht aardrijkskunde-biologie ben ik in het Atlas College in Genk terechtgekomen voor een korte vervangingsopdracht in de tweede en derde graad ASO en TSO in het domein Economie & Organisatie. Uiteindelijk is de korte vervangingsopdracht nooit afgelopen en ben ik drie jaar later nog altijd de enige leerkracht aardrijkskunde binnen ons domein. Die fulltime opdracht aardrijkskunde was voor mij zeker geen liefde op het eerste gezicht. Als pas afgestuurde leerkracht voelde ik mij niet erg zelfzeker in het lesgeven aan de derde graad. Langzaamaan is de liefde voor de derde graad en de boeiende aardrijkskundige vraagstukken die hier aan bod komen meer en meer gegroeid waardoor ik ze nu niet meer kwijt zou willen. Vooral het feit dat het vak zo breed is maakt het heel boeiend. Er is altijd wel een mogelijkheid om de leerstof aan de belevingswereld van de leerlingen te koppelen of om linken te leggen met de actualiteit.

De centrale ligging van mijn school in de Limburgse mijnstreek maakt het nog interessanter om aardrijkskunde te geven. Naast het feit dat dit gewoon een boeiende streek is, zorgt het ook dat de leerlingen hun ‘roots’ over de hele wereld liggen. De hele wereld zit in de klas en dat brengt heel vaak heel interessante gesprekken en discussies met zich mee.

Wat het Atlas College voor mij als leerkracht nu zo speciaal maakt is de enorm goede ondersteuning die ik krijg van mijn collega’s. Ik ben dan wel de enige leerkracht aardrijkskunde maar eenzaam ben ik nooit geweest. Ook ben ik mijn school heel dankbaar dat ik het vertrouwen en de ruimte heb gekregen om aardrijkskunde langzaamaan terug uit te bouwen. Daarnaast ben ik heel blij dat ik van mijn directie de kans heb gekregen om op woensdag een masteropleiding aardrijkskunde te volgen aan de Fontys Hogeschool in Tilburg, om mijn kennis te kunnen uitbreiden en te integreren in mijn lessen.

Waarom geef je graag les? Hoe geef jij je lessen? Hoe maak jij gebruik van de didactische principes? Welke werkvormen gebruik jij overwegend? Welke excursies organiseer jij?  Heb jij een vaklokaal? Zo ja, hoe heb je dat ingericht?

Ik vind het heel boeiend om met leerlingen bezig te zijn, hun te leren kijken naar hun omgeving en hun blik op de wereld te verruimen. De momenten dat leerlingen zelf voorbeelden van bepaalde verschijnselen aanhalen of spontaan vragen stellen over de actualiteit doen mijn hart dan ook sneller slaan.

Ik geef vrij klassiek les. De meeste van mijn lessen bestaan uit onderwijsleergesprekken. Ik probeer deze wel altijd zo aanschouwelijk mogelijk te brengen met veel extra beeldmateriaal.

Ik probeer ook zo veel mogelijk eigen cursusmateriaal te gebruiken omdat ik er van overtuigd ben dat dit beter afgestemd is op mijn leerlingen. Als enige leerkracht aardrijkskunde is het niet mogelijk om alle handboeken in één keer volledig te vervangen, maar op lange termijn streef ik hier wel naar.

Ik probeer ook al drie schooljaren excursies op poten te zetten maar tot op de dag van vandaag is dit er nog niet van gekomen door de coronapandemie. Dit jaar zijn een excursie naar Brussel met het 5de jaar en een excursie naar Luik met het 6de jaar al afgelast. Ik hoop dus dat ik volgend schooljaar eindelijk wel eens op pad kan gaan.

Op het vaklokaal ben ik enorm trots. Drie jaar geleden moest ik het doen met een aantal wandkaarten in het wetenschapslokaal. Ik vond het onmogelijk om goed aardrijkskunde te kunnen geven zonder een uitgebouwd vaklokaal, aanschouwelijkheid is namelijk heel belangrijk voor leerlingen. Ondertussen heb ik van de directie een behoorlijk uitgerust vaklokaal gekregen.

Hoe kijk jij als leerkracht naar het vak aardrijkskunde? Welke veranderingen zou jij doorvoeren mocht je vrije keuze hebben en over alle middelen beschikken? 

Het is misschien een utopie maar ik zou minstens twee uren aardrijkskunde invoeren. Want zoals iedereen wel weet is aardrijkskunde meer dan wat kennis overbrengen. We leren leerlingen verbanden leggen en antwoorden geven op ruimtelijke vraagstukken, waardoor het betrokken en kritische burgers kunnen worden. Volgens mij is één lesuur dus veel te weinig om dit goed te kunnen doen.

Daarnaast zou ik er ook voor willen pleiten om leraren niet op te zadelen met enkele uurtjes aardrijkskunde in een opdracht als aanvulling tot een fulltime zoals nu vaak gedaan wordt. Het is immers belangrijk dat mensen ook iets kunnen opbouwen in het vak. Wanneer een opdracht elk jaar wisselt of leerkrachten maar een paar uurtjes aardrijkskunde krijgen in hun opdracht denk ik dat het veel moeilijker is om een sterke aardrijkskunde-afdeling uit te bouwen.

Waarom ben jij lid geworden van de VLA? Hoe ondersteunt de VLA jou als leerkracht aardrijkskunde? Waarop zou VLA nog veel meer moeten inzetten?

Ik ben in de VLA gerold tijdens mijn studies. In mijn eerste jaar heb ik gewoon aan het congres meegedaan als deelnemer. Een jaar later werd ik op vraag van onze voorzitter en op dat moment ook mijn lector aardrijkskunde betrokken bij de organisatie van het congres.

Het levenslang leren is volgens mij enorm belangrijk en hieraan kunnen de nascholingen en de congressen die de VLA organiseert zeker bijdragen. De VLA helpt ook een netwerk op te bouwen binnen het aardrijkskundeonderwijs. Zo werk ik bijvoorbeeld intensief samen met Kristien van de werkgroep congressen, die ik via de VLA leerde kennen. Ze is nu eigenlijk een beetje mijn vakcollega die ik op school niet heb.

Bepaalt het lesvak je vakantiebestemming? Welke vakantieplaats zou je aanraden aan collega’s en waarom? Wat wil je nog kwijt aan je vakcollega’s in Vlaanderen?

Ik ben geen grote vakantieganger, ik hou het dus vaak op het binnenland. In ons land zijn er zoveel mooie plaatsen te vinden, zoals iedereen zelf ook wel heeft kunnen ontdekken tijdens de lockdowns. Als ik als trotse Limburger toch wat promotie mag voeren kan ik de Maasvallei en de Wijers aanraden om te ontdekken. Het zijn twee prachtige gebieden, die zowel geografisch als cultuurhistorisch heel boeiend zijn.

Het vak bepaald voor een groot deel mijn bestemmingen. Ik ben altijd wel aan het kijken welke aardrijkskundige verschijnselen er zich voordoen. Op vrije dagen durf ik mijn partner en gezinsleden ook mee te sleuren om plaatsen te gaan ontdekken om er een excursie over uit te werken.

Wanneer ik toch op reis ga kies ik vaak voor steden. Ik kan er van genieten om te verdwalen in de kleine straatjes en de lokale cultuur op te snuiven.

Kan een afbeelding zijn van 3 mensen, staande mensen en buitenshuis

 

Figuur 1: Team Atlas College Genk – Economie & Organisatie

Geen beschrijving beschikbaar. 

Geen beschrijving beschikbaar.

Figuur 2: vaklokaal

Afbeelding met persoon, staand</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving

Figuur 3: Deel van de werkgroep congressen

Figuur 4: Excursie in Brugge met het gezin